Prohledat tento blog

úterý 14. prosince 2010

Smlouva o franchisingu (franchisingová smlouva)

Články na tomto blogu nejsou dále aktualizovány. Pro aktuální informace o licenčních smlouvách přejděte na www.jindrasulcova.cz.

Smlouva o franchisingu (franšíze) představuje právní základ spolupráce smluvních stran - franchisora (poskytovatele franšízy) a franchisanta (nabyvatele franšízy).

Jedná se o tzv. nepojmenovanou smlouvu, tzn. smlouvu, jejíž obsahové náležitosti nejsou předepsány právními předpisy. Obsahem franchisingové smlouvy se zabývá Etický kodex členů České asociace franchisingu, který uvádí následující pravidelné obsahové náležitosti:
  1. stanovení typu spolupráce smluvních partnerů,
  2. předmět smlouvy, včetně práv na označení, vzhled obchodů a provozoven a dalších identifikačních znaků franchisora,
  3. rozsah smlouvy a specifikace prodávaných výrobků a/nebo poskytovaných služeb a/nebo technologií,
  4. postavení a práva franchisora,
  5. postavení a práva franchisanta,
  6. oprávnění a povinnost franchisora rozvíjet a dále zdokonalovat franchisový systém,
  7. povinnosti franchisora,
  8. povinnosti franchisanta,
  9. vztahy v rámci franchisové sítě, vztahy ke konkurenci a ke třetím osobám,
  10. dodací a platební podmínky a vedení účetnictví,
  11. školení franchisanta a jeho zaměstnanců,
  12. franchisové poplatky,
  13. předkupní právo franchisora a podmínky prodeje či postoupení franchisového podniku,
  14. právní nástupnictví,
  15. délka trvání franchisingové smlouvy a možnosti dalšího prodloužení,
  16. podmínky ukončení smlouvy a důvody pro odstoupení od smlouvy,
  17. následky ukončení smlouvy a vzájemné vypořádání.
Vedle smlouvy o franchisingu mohou právní vztahy smluvních stran určovat i franchisingový manuál, projekt, nebo smlouva o prodeji produktů.